رشد انفجاری بازار شوینده های مایع تا پنج سال آینده
بر اساس آخرین تحقیقات ، بازار جهانی مواد شوینده مایع بین سالهای 2021 تا 2025، 11.43 میلیارد دلار رشد خواهد کرد. بازار مواد شوینده از جمله مایع دست شویی، حدود 5 درصد در هر سال تا پنج سال آینده افزایش مییابد.
فرهنگ جدید شستشوی دست ها
محققان کالج امپریال لندن و دانشکده بهداشت و پزشکی استوایی لندن (LSHTM) یک فناوری شستشوی دست طراحی کردهاند. در کشورهای در حال توسعه منابع شوینده بسیار محدود است. بنابراین مردم این جوامع ترجیح میدهند از شویندهها برای مصارف دیگراستفاده کنند. درحالی که با تشویق به شستن دستها میتوان از گسترش COVID-19 و سایر بیماریهای کشنده جلوگیری کرد.
یک مطالعه آزمایشی نشان داد که تولید محصول بر پایه علوم رفتاری بسیار موثر است و فرهنگ سازی بسیار سریع تر صورت میگیرد. در این مطالعه افرادی که قبلاً دست های خود را نمی شستند، با این راه حل به طور متوسط یک تا دو بار در روز شروع به شستن دست ها با صابون کردند. علوم رفتاری چه کمکی به بازار مایع دستشویی می کند؟
صابون، عامل عدم رعایت بهداشت!
دستورالعملهای سازمان بهداشت جهانی مبنی بر این است که بهداشت دست یکی از بهترین راهها برای جلوگیری از انتقال میکروبها است. بااین حال مطالعه ای انجام شد که نتیجه ی آن بسیار جالب بود. در تانزانیا، تنها چهار تا هشت درصد از جمعیت به طور مرتب دستها را با صابون میشستند!
شوینده ی جامد، قاتل بهداشت عمومی شد
در ابتدا تصور بر این بود به علت منابع محدود و کم بودن صابون و مایع دستشویی این اتفاق صورت گرفته است. با بررسی های بیشتری که صورت گرفت در این کشور مردم از این مواد برای شستشوی ظرف و لباس استفاده میکردند. درحالی که دست های خود را باصابون نمی شستند! با آنالیزهای بیشتر متوجه شدند با شیوع ویروس کرونا آمار شستشوی دست ها با صابون در این کشور محدود تر شده است. مردم تانزانیا به جای شستشوی بیشتر دست و رعایت بهداشت برای پیشگیری از ویروس کووید19 کمتر تمایل به شستن دستها پیدا کردند!!
موضوع جالب تر شد هنگامی که مشخص شد در این جوامع مایع دستشویی بسیار محدود و گران قیمت بود. در نتیجه آنها از تکههای صابون مشترک برای شستشوی دست ها استفاده میکردند. استفاده از صابون مشترک این تصور را ایجاد میکرد که عامل انتقال ویروس کرونا است. در نتیجه مردم از استفاده از وسایل مشترک اجتناب می کردند.
راه نجات، نوآوری در محصول قدیمی
مردم این کشور عادت به شستشوی دست با صابون داشتند. از طرفی با شیوع ویروس کرونا تمایلی به استفاده از صابون مشترک نداشتند. استفاده از هر نوع شوینده ی دیگر هم برای آنها گران بودو پس ترجیح می دادند از صابون برای شستشوی لباس و ظرف و مصارف دیگر استفاده کنند. در نتیجه بهترین راه حل برای مشکل شستشوی دست ها، طراحی صابون جدید بود. طراحی «صابون منفرد» افرادی را که قبلاً دست های خود را نمی شستند، شروع به شستن دست ها به طور متوسط یک تا دو بار در روز با صابون ترقیب کرد.
این فناوری جدید بر محدودیت های صابون معمولی غلبه می کند زیرا صابونها نیازی به اشتراک گذاری ندارند و فقط برای شستن دست طراحی شده اند. علاوه بر این صابون را میتوان با قیمتی حدود یک سنت آمریکا تولید کرد که آن را برای جوامع کمدرآمد مقرون به صرفه و پایدار میسازد.
فرهنگ تانزانیایی ها جهانی شده
علاوه بر کشور تانزانیا فرهنگ عدم استفاده از صابون نتایج نشان می دهد که از زمان شیوع COVID-19، تعداد مصرف کنندگانی که عمدتاً از صابون قالبی استفاده می کنند از 71.8 به 51.4 درصد کاهش یافته است. تعداد کسانی که عمدتاً از مایع دستشویی استفاده می کنند از 23.5 به 41.3 درصد افزایش یافته است. تعداد کسانی که از ضدعفونی کننده دست استفاده میکنند افزایش یافته است. دفعات استفاده، مدت زمان استفاده و میزان استفاده از هر سه محصول از زمان شیوع COVID-19 به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در نهایت، درک مصرف کننده از اثر پیشگیرانه محصولات در برابر COVID-19 برای صابون مایع دست و ضدعفونی کننده دست بیشتر از صابون است.
گرد آورنده: سحر گورابی
منبع:
https://www.imperial.ac.uk/news/197195/new-handwashing-solution-could-help-halt/
ود