انواع علامتهای بستهبندی محصولات آرایشی و بهداشتی
آرایشی و بهداشتی، دوکلمهای که در زندگی روزانه ما نقش پررنگی دارا است. این سری محصولات به ما کمک می کند تا هم ظاهر زیبا داشته باشیم و هم از سلامت خود مراقبت کنیم. اما آیا به بستهبندی این محصولات، دقت کرده اید؟ روی بستهبندی محصولات آرایشی و بهداشتی علائم مختلفی وجود داشته که هر کدام معنای خاص خودشان را دارند .
تابهحال برایتان سؤال شده که این نمادهای اختصاری حک شده روی لوازم آرایشی مانند
- نماد خرگوش
- نماد e
- نماد M
- علامت CE
- سیب سلامت
به چه معنی است؟ یا اینکه میدانید علامت P تاریخ تولید است یا انقضا؟
ما مجموعه بیوکمپ با توجه به تجربه خود در زمینه تولیدات در این مقاله، قصد داریم به انواع علامتهایی که بر روی بستهبندی آنها درج میشود بپردازیم و کاربرد هر کدام را توضیح دهیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.
تاریخچه قوانین و برچسب گذاری محصولات آرایشی
قوانین و برچسبگذاری محصولات آرایشی بسته به منطقه یا کشوری که در آن عرضه میشوند، متفاوت می باشد. در اینجا به برخی از نقاط عطف مهم در تاریخ مقررات آرایشی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا اشاره میکنیم:
قوانین ایالات متحده
قانون مواد آرایشی و بهداشتی ایالات متحده (FD&C Act) در سال ۱۹۳۸ برای محافظت از مصرفکنندگان در برابر محصولات ناایمن یا دارای برچسب یا بستهبندی فریبنده تصویب شد. این قانون به اداره غذا و دارو (FDA) اختیارات لازم برای تنظیم و کنترل لوازم آرایشی، ضمن سایر محصولات اعطا کرد.
قانون بستهبندی و برچسبگذاری منصفانه (FPLA) در سال ۱۹۶۶ تصویب شد تا اطمینان حاصل شود که بستهبندی و برچسبها اطلاعات دقیقی درباره میزان و محتویات محصولات ارائه میدهند و مقایسه ارزش آنها را تسهیل میبخشند.
قوانین اتحادیه اروپا
کشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا که اکنون به نام اتحادیه اروپا – EU شناخته میشود سال ۱۹۷۶ تصمیم گرفتند مقررات ملی لوازم آرایشی خود را با تصویب دستورالعمل لوازم آرایشی 76/768/EEC هماهنگ کنند.
در این سازمان دستورالعمل لوازم آرایشی طی سالهای متمادی چندین بار اصلاح شد تا به چالشها و تحولات جدید در حوزه لوازم آرایشی، مانند ایجاد فهرستهای مواد نگهدارنده، فیلترهای UV ، رنگدهندهها ، ممنوعیت آزمایش روی حیوانات و هماهنگسازی نظامنامه ترکیبات آرایشی (INCI) بپردازد.
انواع علائم مورد استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی
علائم مورداستفاده ای که بعد از تولید لوازم آرایشی بر روی بستهبندی محصولات درج می شود، به دو دسته اصلی تقسیم شده که شامل:
- علائم اجباری
- علائم اختیاری
علائم اجباری: این علائم، بر اساس قوانین و مقررات سازمانهای نظارتی، باید روی تمام محصولات آرایشی و بهداشتی درج شوند.
علائم اختیاری: این علائم، توسط تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی، برای ارائه اطلاعات بیشتر به مصرفکنندگان، استفاده میشوند.
نماد ماندگاری محصول (Period After Opening )
نماد PAO که به شکل یک شیشه باز کوچک است که بر روی آن علامت M حک شده است.
این علامت نشان میدهد که چه مدت پس از باز شدن میتوانید از این محصول استفاده کنید. “M” تعداد ماههایی است که محصول قابلاستفاده و مشکلی برای آن پیش نمیآید را نشان میدهد.
نماد تاریخ تولید
علامت “P” روی محصولات، مخفف تاریخ تولید (Production Date) است و نشان میدهد که محصول در چه زمانی تولید شده است. تاریخ تولید معمولاً با دو عدد سال و ماه نشان داده میشود، بهعنوانمثال 2024/01
نماد عدم آزمایش بر روی حیوانات
نماد خرگوش جهشی یک لوگوی شناخته شده بینالمللی است که نشان میدهد سازنده هیچ آزمایش حیوانی انجام نمیدهد و با استانداردهای تعیین شده توسط ائتلاف اطلاعات مصرفکنندگان در مورد لوازم آرایشی (CCIC) مطابقت دارد.
نماد e
این نماد مخفف عبارت Estimated Sign بوده و خلوص ماده داخل محصول آرایشی را نشان میدهد و برای لوازم آرایشی، به ترتیب در گرم (gr) یا میلیلیتر (ml) برای جامدات است.
علامت قابلاشتعال
این علامت، نشاندهنده این است که محصول موردنظر، قابلاشتعال است و بر نیاز به نگهداری محتاطانه دور از منابع گرمایی تاکید می کنند و در هنگام استفاده و یا ذخیره سازی محصول باید موارد ایمنی لازم را رعایت کرد.
نماد سیب سلامت
این نماد نشان میدهد که محصول موردنظر مطابق با استانداردهای بهداشتی کشور تولید شده است
یکی از مهمترین علامتهای بستهبندی محصولات آرایشی و بهداشتی است که در ایران استفاده میشود. این نماد نشان میدهد که محصول موردنظر توسط سازمان غذا و داروی ایران مورد آزمایش قرار گرفته و مطابق با استانداردهای بهداشتی کشور تولید شده است
نماد و علامت CE
این علامت، نشاندهنده این است که محصول موردنظر، استانداردهای اتحادیه اروپا را دارد.
علامت قابلبازیافت بودن
یکی از شناخته شده ترین نمادها که خوشبختانه در بسیاری از محصولات دیده می شود حلقه موبیوس می باشد. این علامت، نشاندهنده این است که محصول موردنظر، قابلبازیافت و قابل استفاده مجدد است.
این محصول یا از مواد بازیافتی ساخته شده است یا بستگی به رقمی که در وسط بیان شده است، نشان دهنده درصدی است که از مواد بازیافتی به دست می آید. این نماد در دهه 70 میلادی طراحی شده است
کاربردهای علامتگذاری بستهبندی محصولات آرایشی و بهداشتی
از کاربردهای این علائم میتوان به موارد زیر اشاره کرد
ارائه اطلاعات در مورد محصول
علائم بستهبندی محصولات آرایشی و بهداشتی اطلاعات مختلفی در مورد محصول، مانند نام محصول، نام تولیدکننده، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، و سایر اطلاعات را ارائه می دهند.
ارائه دستورالعملهای استفاده
دستورالعملهای استفاده از محصول را شرح می دهند. این دستورالعملها شامل نحوه استفاده از محصول، نحوه نگهداری از آن، و سایر موارد می باشند.
ارائه هشدارهای ایمنی
این هشدارها شامل خطرات احتمالی ناشی از استفاده از محصول، مانند خطرات حساسیتزا بودن، خطرات اشتعالزا بودن، و … هستند.
انواع بستهبندی لوازم آرایشی و بهداشتی
برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، انواع بستهبندی وجود دارد که میتوان آن را به دودسته اصلی تقسیم کرد که از لحاظ شکل، جنس و مواد به کار رفته در آن با هم تفاوت دارند
بستهبندیهای اولیه
این بستهبندیها، مستقیماً با محصول در تماساند و وظیفه محافظت از آن را بر عهده دارند. بستهبندیهای اولیه معمولاً از موادی مانند شیشه، پلاستیک، فلز یا کاغذ ساخته میشوند. یکی از مهم ترین نکات پیش از تولید محصولات آرایشی و بهداشتی که باید در نظر داشت این است که باید این بسته بندی ها مطابق با فرمولاسیون محصولات انتخاب شود.
بستهبندیهای ثانویه
این بستهبندیها، محصول را در برابر آسیبهای فیزیکی و محیطی محافظت میکنند و همچنین به زیبایی محصول کمک میکنند. بستهبندیهای ثانویه معمولاً از موادی مانند کارتن، پلاستیک یا کاغذ ساخته میشوند
نمونه بسته بندی محصولات کازمتیک
بستهبندی محصولات آرایشی و بهداشتی نقش مهمی در بازاریابی و فروش این محصولات دارد. یک بستهبندی خوب میتواند توجه مشتری را جلب، و محصول را متمایز از محصولات رقبا کند.
ساشه ای
بستههای کوچک و مهروموم شدهای که حاوی یک دوز مایع، ژل یا محصولات پودری هستند. باز کردن، استفاده و دورانداختن کیسهها آسان است و برای محصولاتی که باید یکبار یا بهندرت استفاده شوند، مانند شامپو، نرمکننده یا ماسک صورت ایدهآل هستند.
پمپی
دارای پمپ هستند که می توان آنها را کج کرد یا فشار داد تا محصول را پخش کند. برای محصولاتی که حالت مایع دارند، مانند ، روغن ، لوسیون ، شامپو مناسب هستند.
تیوپی
برای محصولاتی که مصرفکننده قصد کنترل بیشتر بر نحوه پخش دارد عالی است. مانند کرمها، خمیردندانها مناسب است
جار
دهانه بزرگ و درب پیچدار دارند و برای محصولاتی که بافت جامد یا نیمه جامد دارند، مانند کرم، موم یا اسکراب ایدهآل هستند.