آزمایشگاه عطر و ادکلن
همه ی افراد از داشتن کالای های شخصیسازی شده که آنها را خاصتر نشان دهد بسیار استقبال میکنند حالا چه این کالاها در انتخاب
- نوع لباس
- ساعت
- ماشین و…
باشد و چه داشتن یک اسانس و رایحه اختصاصی برای برند خود در دنیای صنعت و تجارت.
در صنعت عطر و ادکلن وقتی به اعدادی که هر ساله توسط منابع معتبر اعلام میشود نگاه کنید متوجه خواهید شد که این صنعت چقدر سودآور و جالب است. برای تبدیلشدن به یک رقیب اصلی در بازار، باید بینشهایی را در نظر داشت و بهصورت استراتژیک وارد این صنعت شد.
محبوبیت راهاندازی یک لابراتوار عطر و ادکلن در دنیا و حتی کشور خودمان انکارناپذیر است. در عصری که فردیت ارزشمند است، تقاضا برای رایحههای سفارشی بهشدت در حال افزایش است. آزمایشگاه فقط محل انجام فرمولاسیون عطر و ادکلن نیست، بلکه مکان نوآوری است؛ جایی که تجربیات بویایی جدید در آن متولد شده و با مخاطبانی در سراسر جهان به اشتراک گذاشته میشود.
در ادامه به بررسی میزان فرصت سرمایهگذاری آزمایشگاههای عطر و ادکلن در کشور و نکاتی که باید در مسیر راهاندازی این کسبوکار بدانید خواهیم پرداخت.
لابراتوار عطرسازی چیست و چه خدماتی ارائه میدهد؟
آزمایشگاه عطرسازی یک مرکز تخصصی مجهز به تجهیزات پیشرفته و انبار گستردهای از اسانس و رایحهها است که به عطرسازان اجازه میدهد برای ایجاد عطرهای جدید یا بهبود عطرهای موجود و کشف مواد جدید، در مورد مواد اولیه و رایحهها تحقیق و مطالعه انجام دهند، ترکیبات شیمیایی را تجزیهوتحلیل کرده و با اسانسهای مختلف آزمایش کنند تا به رایحههای منحصربهفرد دست یابند.
لیست دستگاههای موجود در لابراتوار عطرسازی
- ترازوی دیجیتال
- استیرر یا همزن مغناطیسی
- انواع پیپت
- دستگاه pH متر
- بشر، بالن ژوژه، استوانه مدرج
- کندانسور یا مبرد
- یخچال آزمایشگاهی
- کاغذ صافی
- کاغذهای تستر یا بلاتر
- دستگاه GC-MS
- اسپکتروفتومتر UV-Vis
- طیفسنج IR
بررسی فرصت سرمایهگذاری آزمایشگاه عطرسازی
در طول تاریخ، عطر فراتر از یک اکسسوری لوکس بوده است؛ عطرها ابزاری برای تأثیرگذاری و نمادی از قدرت هستند. در زمان جنگ، عطرها بوی ترس و مرگ را پنهان میکردند، و در سالنهای سیاست، برای اغوا و ترغیب به کار میرفتند.
یک جمله معروف هست که بازاریها میگویند: اگر با پولت نمی دونی چه کاری انجام دهی ادکلن تولید کن. زیرا این محصول علاوه بر ماندگاری بالا، رده قیمتی نداشته و سالبهسال به مخاطبان آن افزوده میشود. همه این موارد نشان از بازار پر مخاطب عطر و اسانس را نشان میدهد.
با پیشبینی رشد بازار در حال گسترشی که به دنبال رایحههای شخصیسازیشده و منحصربهفرد چه بهصورت استفاده شخصی و چه بهصورت استفاده در صنعت فرمولاسیون محصولات آرایشی بهداشتی، سرمایهگذاری در یک آزمایشگاه عطر و ادکلن، فرصتی وسوسهکننده به نظر میرسد. علاقه بازار به اسانسهای دستساز و سفارشی، بهویژه در مناطقی مانند آسیا و اقیانوسیه، در حال افزایش است و این امر زمینهای مناسب برای سرمایهگذاریهای جدید به شمار میرود
آزمایشگاه ادکلن چه میزان جذابیت برای راه اندازی در کشور دارد؟
با توجه به رشد مداوم بازار جهانی عطر که با افزایش تقاضای مصرفکنندگان برای کالاهای لوکس و محصولات آرایشی شخصی روبرو است، پتانسیل موفقیت در این بخش قابلتوجه است. علاوه بر این، لابراتوارهای عطر و ادکلن در کشور خودمان نسبت به کارهایی که میتوانند در زمینه های صادرات داشته باشند بسیار کم است و این مورد فرصت مناسبی را برای نوآوری و خلاقیت در صنعت فراهم می کند.
آزمایشگاه و لابراتوارهای عطر و ادکلن از مجموعههایی هستند که افراد فقط روی یک مورد از آن دست گذاشتهاند و خیلی از زمینههای پنهان و کاربردیتری در این فضاها وجود دارد که میتوان از آن به نحوه احسنتری استفاده کرد.
به طور مثال در صنعت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی محصولات زیادی از جمله شویندهها، بادی اسپلش ها، میسلار واترها و… که در آنها اسانس عطری به کار میرود با تیراژهایی بالایی تولید میشوند؛ اما تقریباً بیشتر برندها اسانس و رایحه یکسانی دارند. وجود یک مکان که برای محصولات یک شرکت، اسانس مخصوص طراحی کند که به برندسازی مجموعه کمک کند بهندرت دیده میشود.
اما این نکته را در کشور خودمان هم باید در نظر داشته باشید که خیلی از مردم به محصولات دستساز سخت اعتماد میکنند؛ بهاینعلت که این محصولات نمیتوانند یک کیفیت ثابت را ارائه دهند و بعد مدتی باعث افت کیفیت کار خود میشوند؛ بنابراین نوع اجرا این کسبوکار شرایط مخصوص به خود را دارد.
نکاتی را که باید در مسیر راهاندازی در نظر داشت
درک مسیر راهاندازی برای هر سرمایهگذاری جدید، از جمله لابراتوار عطر و ادکلن، حیاتی است
دانستن بعضی نکات مربوط به این مسیر میتواند به طور قابلتوجهی شانس موفقیت را افزایش دهد و به جلوگیری از مشکلات رایجی که بسیاری از مشاغل جدید با آن مواجه میشوند کمک کند که شامل بعضی از این موارد زیر میباشد
- تحقیقات بازار
- خرید پیشماده
- گرفتن مجوز و ثبت برند
- بازاریابی و فروش
یکی از مهمترین نکات و حیاتیترین عامل هم در موفقیت و هم شکست لابراتوارها خرید اسانس است. اینکه این اسانسها را به چه صورت، از کجا، با چه کیفیت و به چه قیمتی تهیه کرد.
اگر بهدرستی و با قیمت مناسب پیشماده تهیه نشود نمیتوان حاشیه سود خوبی داشت یا اگر از یک منبع معتبر و دستاول خرید نداشت، کیفیت نهایی محصول همیشه ثابت نخواهد بود.
نتیجه گیری
برای سرمایهگذاری یک کسبوکار در ایران همیشه باید چهار مورد را در نظر داشت
- قدرت نقدشوندگی بالا داشته باشد
- از تورم و ارزشافزوده بتواند سودآوری ایجاد کند
- بالاترین نرخ رشد را در سال به خود اختصاص دهد
- فراگیر نشده باشد
از هر صد برند عطر و ادکلنی که وارد بازار ایران میشود حدوداً 20 مورد آنها موفق بوده و نزدیک به سه چهارم ورشکست می شوند. دلایل موفقیت و عدم موفقیت این کسب وکارها و برند ها یک سری موارد بوده که به آنها توجه نکردند که بهتراست قبل از شروع هر کاری با مجموعه هایی که چندین سال بازار را درنظر داشته اند و با چالش های آن آشنایت دارند مشاوره داشته باشید.
شرکت بیوکمپ تا به امروز به خیلی از تولیدکنندگان و کارآفرینان صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی کمک کرده تا با کاهش ریسک و هزینههای تولید، محصولاتی موفق و سودآور تولید کنند.