۸ اسفند , ۱۴۰۲

نکات پیش از تولید محصولات آرایشی و بهداشتی – 0 تا 100 پروسه تولید

نکات پیش از تولید محصولات آرایشی و بهداشتی
محتوای جدول

نکات پیش از تولید محصولات آرایشی و بهداشتی

صنعت آرایشی و بهداشتی با سرعت سرسام آوری در حال گسترش است به‌طوری که تولید لوازم آرایشی در منزل هم حتی انجام می‌شود. فرایند تولید مستلزم مجموعه‌ای از تصمیمات اساسی بوده که عمیقاً بر نتیجه تأثیر می‌گذارد. این مقاله به بررسی نکات پیش از تولید محصولات آرایشی و بهداشتی می‌پردازد که چگونه کسانی که علاقه‌مند به تولید هستند، می‌توانند کسب‌وکار خود را ایجاد کنند و آن را بهبود ببخشند.

 

مقدمه‌ای بر تولید و بازار محصولات آرایشی و بهداشتی

تولید محصولات آرایشی و بهداشتی

یکی از کارهایی که در ابتدای کار باعث ورشکستی مدیران در زمینه تولید لوازم آرایشی می‌شود، تمایل به تولید محصولی با کیفیت بالا است. در ظاهر قضیه این تصمیم اشتباه نیست؛ اما محصولی با کیفیت بالا باید اثربخشی قابل‌توجهی داشته باشد و لازمه این امر، استفاده از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت است. اما دسترسی به این مواد اولیه برای همه افراد آسان نیست و معمولاً قیمت‌های بالایی هم دارند.

خرید مواد اولیه مرغوب، هزینه‌های تولید را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد و حاشیه سود را کاهش می‌دهد. این امر، فروش محصول را دشوارتر می‌کند و شانس موفقیت در بازار را به‌شدت کاهش می‌دهد.

با کاهش حاشیه سود و عدم فروش محصول، تحمل چالش‌ها برای مدیرعامل دشوار شده و در نهایت، به ورشکستگی کامل منجر می‌شود.

یک محصول برای فروش موفق در بازار باید حاشیه سود بالا داشته باشد. یعنی این محصول در زمان تولید با شما با قیمت زیر 50 هزار تومان تمام شود و فروش بالای 300 الی 400 هزار تومانی داشته باشد که بتوان از این حاشیه سود استفاده کرد و به فروشنده یا عمده فروش ها پیشنهاد درصد فروش بالا داد تا به فروش بهتر محصول ترغیب شوند و گرنه محصول بهترین هم باشد به فروش نمی‌رسد.

به همین دلیل انتخاب درست محصول قبل از پروسه تولید بسیار مهم است؛ مدیر عاملی که فروش بلد نیست در ابتدای کار نباید محصولی را انتخاب کند نیاز به فروش حضوری داشته باشد بلکه محصول باید قابل رقابت در آنلاین شاپ ها باشد. در ادامه به مهم ترین عواملی که باید در هنگام انتخاب محصول قبل از تولید دقت کنید خواهیم پرداخت .

نحوه انتخاب درست محصول

نحوه انتخاب محصول آرایشی برای تولید

یک مدیرعامل را از روی انتخاب نوع محصول می‌شود آنالیز کرد؛ زیرا یک انتخاب اشتباه از یک ذهنیت اشتباه می‌آید.

در ابتدای شروع کار برای انتخاب یک محصول باید به چندین مورد توجه کرد

  • بازدهی محصول
  • میزان ریسک
  • شرایط اخذ پروانه
  • فروش محصول

بازدهی محصول

سرمایه اصلی باید با فروختن بچ اول تولید در مدت‌زمان زیر یک سال برگردد به این نوع محصولات زود بازه گفته می‌شود. محصولات دیر بازده معمولاً محصولاتی هستند که برای تولید تیراژ بالا نیاز دارند مثل شوینده‌ها، کرم‌های دست، خمیردندان و…

میزان ریسک

اینکه در بدترین حالت یعنی به فروش نرفتن محصول در بازار، سرمایه اصلی ما چطوری بر می‌گردد؟ اصلاً برگشتی دارد یا نه؟

شرایط اخذ پروانه

پروسه اخذ پروانه محصول اذیت‌کننده نباشد و به دردسر نیافتیم. بعضی از محصولات ممکن است پروسه پروانه گرفتن آن تا یک سال به طول بی انجامد و ضررهای زیادی را به جا بگذارد.

نوع فروش محصول

اینکه یک محصول قابلیت فروش به چندین روش ممکن را داشته باشد که اگر در یکی از مسیرهای فروش دچار مشکل شدیم مسیر دیگری برای آن وجود داشته باشد.

صفر تا صد پروسه تولید

صفر تا صد خط تولید لوازم آرایشی

هر مدیری برای راه اندازی کار تولیدی دو بخش بیشتر ندارد . 1- تولید 2- تبلیغات و فروش

اگر در پروسه تولید اشتباهی رخ دهد هر چقدر هم تبلیغات انجام شود دیگر راهی برای درست کردن آن وجود ندارد. برای همین دانستن نکات پیش از تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و آشنایی با پروسه تولید اهمیت فراوانی دارد

تولید یک محصول شامل 10 بخش می‌باشد که به بررسی موارد مهم می پردازیم

  • خط تولید
  • خرید پیش‌ماده
  • فرمولاسیون
  • پرسنل تولید
  • بسته‌بندی
  • مجوز و پروانه‌ها
  • انبار
  • حمل‌ونقل
  • گمرک
  • مالیات

معرفی انواع روش‌های تولیدی

روش های تولید لوازم آرایشی

تولید در مقیاس صنعتی به دو صورت انجام می‌شود

  • تولید به‌صورت ظرفیت خالی یا قراردادی
  • یا راه‌اندازی خط تولید محصولات آرایشی و بهداشتی

بافکرترین افراد در ابتدای کار، بجای پیداکردن لیست قیمت خط تولید لوازم آرایشی، تولید به‌صورت ظرفیت خالی را انجام می‌دهند. با یک سری از کارخانه‌های تولیدی که تایم خالی دارند قرارداد بسته و با دستگاه‌ها و پرسنل آن شرکت تولید محصولات را انجام می‌دهند. به این فرایند تولید به‌صورت ظرفیت خالی گفته می‌شود که بین 3 الی چهار ماه طول میشکد.

راه‌اندازی خط تولید محصولات آرایشی و بهداشتی شامل گرفتن سوله، رعایت اصول بهداشتی مثل سرامیک کردن و… ، سفارش دستگاه، تاییده دستگاه، گرفتن پرسنل و…. است که معمولاً بین 1.5 الی 2 سال این فرایند به طول می‌انجامد.

هزینه راه‌اندازی خط تولید لوازم آرایشی با درنظرگرفتن هزینه سوله بین 16 – 17 میلیارد می‌باشد و برای تولید به صورت ظرفیت خالی بین 1.5 الی 5 میلیارد تومان سرمایه نیاز می‌باشد.

در پروسه‌های تولید با دانستن یک سری تکنیک‌ها و استراتژی‌ها می‌شود بدون داشتن دستگاه تولید لوازم آرایشی نیز محصول وارد بازار کرد.

پیش‌ماده

مواد اولیه آرایشی

تصور اشتباهی در بین افراد وجود دارد که خرید پیش‌ماده را وظیفه فرمولاتور می‌دانند، در حالی که این مسئولیت خطیر بر عهده مدیرعامل است. هرچند که این کار با نظر و مشورت فرمولاتور انجام می‌شود

فرمولاتور فقط نوع پیش‌ماده و کیفیت را تعیین می‌کند و چون در بحث قیمت‌گذاری نهایی محصول دخالتی ندارد ممکن است با خرید پیش‌ماده خیلی گران‌، قیمت تمام شده محصول را افزایش دهد و حاشیه سود کاهش پیدا کند.

یک مدیرعامل باید سعی کند که بیشترین و مهم‌ترین مواد اولیه را از داخل کشور و از شرکت‌های معتبر که همیشه در دسترس هستند تهیه کند.

فرمولاسیون

فرمولاسیون محصولات آرایشی

انتخاب یک فرمولاسیون مناسب برای محصولات، مستلزم نیازسنجی دقیق از بازار و توجه به کیفیت موردنظر مردم است

هنر یک فرمولاتور صنعتی در این است که با تحلیل همه‌جانبه شرایط و استفاده از مواد اولیه موجود در بازار، محصولی با قیمت تمام‌شده رقابتی طراحی کند. دستیابی به این مهارت، فراتر از تماشای چند فیلم آموزش تولید لوازم آرایشی است.

بعضی از افراد فکر می‌کنند که با داشتن اطلاعات در مورد فرمولاسیون و تکنولوژی‌های تولید فراورده‌های آرایشی و بهداشتی دیگر می‌توانند هر محصولی را فرموله کنند اما باید دانست که با کوچک‌ترین خطاها امکان به وجود آمدن بزرگ‌ترین ضررهای مالی وجود دارد.

بسته‌بندی

بسته بندی لوازم آرایشی

یکی از مهم‌ترین موارد در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی که خیلی از افراد هم با آن توجه نمی‌کنند، انتخاب بسته‌بندی است. مهم‌ترین عامل در فروش لوازم آرایشی، ظاهر یک محصول هست. مخاطب قبل آنکه از محصول استفاده کند نمی‌تواند به کیفیت آن پی ببرد ولی اگر محصولی با یک کیفیت نسبتاً پایینی، بسته‌بندی شیکی داشته باشد باعث تلقین در ذهن مخاطب و فروش خوب آن می‌شود.

انتخاب نوع بسته‌بندی در لوازم آرایشی بسیار حساس بوده زیرا در یک سری از محصولات مانند ریمل، پنکک، ادکلن  با خلاقیت در بسته‌بندی باعث فروش زیاد آن می‌شود ولی در یک سری از محصولات مانند شوینده‌ها، خمیردندان و… با تغییر بسته‌بندی باعث عدم خرید آن می‌شود.

مجوزها

همان‌طور که در پروسه انتخاب محصول اشاره شد در ابتدای کار محصولی باید انتخاب شود که فرایند گرفتن مجوز و پروانه تولید برای آن در سازمان غذا و دارو دشوار و اذیت‌کننده نباشد.

انبارداری

انبار داری لوازم آرایشی

نوع انبارداری و انتخاب مکان مناسب برای نگهداری محصولات، از جمله فاکتورهای کلیدی در حفظ کیفیت و سلامت آنها به شمار می‌آید. برخی از محصولات به شرایط نگهداری خاص و حساسی نیاز دارند. به عنوان مثال، دمای بالا می‌تواند باعث دوفاز شدن برخی محصولات  شود، از این رو، نگهداری آنها در انبارهای با دمای پایین ضروری است. از سوی دیگر، سرمای بیش از حد نیز می‌تواند برای محصولاتی مانند پنکک مضر باشد و سبب ترک‌خوردن و جداشدن آنها از قالب شود.

صادرات

در لیست 10 تایی پروسه تولید به بخش صادرات محصول اشاره نشد اما صادرات هم جز مهم‌ترین مسائل در تولید محصولات آرایشی بهداشتی است که باید به آن توجه کرد. یکی از راه‌های فروش و برندینگ، صادرکردن محصول به دیگر کشورها است. به علت شرایط اقتصادی کشور در انتخاب محصول نیز این مورد را باید به‌خاطر داشته باشیم که محصول موردنظر باید قابلیت صادرات نیز داشته باشد. بعضی از محصولات آرایشی ممکن در داخل ایران فروشی نداشته باشند اما فروش آن در کشورهای عربی بسیار بالا باشد.

نتیجه‌گیری

محصولات آرایشی

در زمینه تولید محصولات آرایشی، ممکن است با تأخیر در خرید محصولات، و یا افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه مواجه شوید. یا رقیبان ممکن است با قیمت‌های پایین‌تر، هدایا و تخفیفات جذاب‌تر، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند و هر چیز دیگری که ممکن است رخ دهد و در این میان، محصول شما به فروش نرسد . بنابراین بهتر است قبل از شروع تولید هر محصول آرایشی با افراد و مجموعه های با تجربه مشورت کنید تا با چالش های مسیر آشنا شوید.

هلدینگ بیوکمپ، یک مجموعه فعال در حوزه فرمولاسیون بر اساس طراحی دارو و تولید قراردادی محصولات آرایشی و بهداشتی است که از سال 1391 تا به امروز در حال فعالیت است. این مجموعه با بهره‌گیری از دانش و تجربه متخصصان خود، محصولاتی باکیفیت بالا و مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید می‌کند. بیوکمپ با ارائه خدماتی از جمله مشاوره تولید، تحقیق و توسعه، فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی، تولید و بازاریابی، به تولیدکنندگان و کارآفرینان صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی کمک می‌کند تا با کاهش ریسک و هزینه‌های تولید، تسریع فرایند تولید و دسترسی به بازارهای جهانی، محصولاتی موفق و سودآور تولید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه

مقالات مرتبط