۱۴ اسفند , ۱۴۰۲

تأسیس داروخانه آنلاین؛ فرصتی طلایی در عصر دیجیتال

تاسیس داروخانه آنلاین
محتوای جدول

داروخانه آنلاین

داروخانه آنلاین تاسیس

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خبر از توزیع دارو از طریق پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی دارای مجوز می‌دهد. این خبر، نویدبخش تحولی عظیم در صنعت دارو و درمان کشورمان است و فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به وجود می‌آورد.

در چشم‌انداز دائماً در حال تحول حوزه سلامت، یک انقلاب دیجیتال در حال وقوع است؛ انقلابی که نوید راحتی، دسترسی و سودآوری را می‌دهد. تصور کنید مجموعه‌ای دارای تخصص در حوزه دیجیتال، داروخانه‌های فیزیکی و بازار گسترده آنلاین را که منتظر استخراج است، ترکیب کند. به دنیای داروخانه‌های آنلاین خوش آمدید.

فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاران باهوش که به دنبال یک مسیر تجاری سودآور هستند.

در این مقاله با

  • مزایای داروخانه آنلاین
  • اندازه و پتانسیل بازار داروخانه آنلاین
  • نحوه موفقیت در این جایگاه با تمرکز بر یک محصول یا خدمات خاص

آشنا خواهید شد.

 

چرا تأسیس داروخانه آنلاین یک فرصت طلایی است؟

پیش نویس طرح توزیع دارو

ارائه پیش نویس دستورالعمل توزیع دارو از طریق پلتفرم های اینترنتی

 

در اسفندماه 1402 معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بعد از اعلام فرصت‌های متعدد به وزارت بهداشت و انجمن داروسازان، پیش نویس طرحی را برای توزیع دارو از طریق پلتفرم های اینترنتی به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه داد و همچنین چندی پیش معاون سیاست‌گذاری ستاد اقتصاد دیجیتال در یک برنامه زنده تلویزیونی از اجرای آزمایشی توزیع دارو از طریق پلتفرم های اینترنتی خبر داده بود که این خبر ها ارزش بازار داغ داروخانه های آنلاین در این روزها را نشان می دهد و با اجرا شدن سفارش داروهای نسخه ای به صورت آنلاین ارزش داروخانه های آنلاین چند برابر خواهد شد و میزان تقاضا بالا خواهد رفت .

 

علت تمایل مردم به داروخانه آنلاین

علت تمایل مردم به داروخانه آنلاین

همه‌گیری COVID-19 به‌عنوان یک کاتالیزور در عملکرد کسب‌وکارهای اینترنتی عمل کرد و باعث شد پلتفرم‌هایی آنلاین الخصوص داروخانه‌های آنلاین به کانون توجه برسند. این پلتفرم‌های مجازی شکاف بین بیماران و داروها را پر می‌کردند و تجربه‌ای بی‌نظیر ارائه می‌دادند که داروخانه‌های سنتی فاقد آن بودند.

اما دقیقاً چه چیزی باعث می‌شود داروخانه های آنلاین هم مورد محبوبیت مردم و هم کارآفرینان واقع شود؟ بیایید به مزایای آن بپردازیم:

  • راحتی خرید
  • دسترسی راحت به خدمات داروخانه
  • راه حل های مقرون به صرفه
  • داشتن یک پرونده پزشکی
  • حفظ حریم خصوصی

راحتی خرید

این را تصور کنید: شما در خانه هستید و با کار، خانواده و نیازهای زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنید. ناگهان متوجه می‌شوید که به تمدید نسخه نیاز دارید. به‌جای اینکه به نزدیک‌ترین داروخانه هجوم ببرید، وارد رایانه یا تلفن هوشمند خود می‌شوید. ظرف چند دقیقه، داروهای شما در راه است. این قدرت راحتی است – عامل ضروری که موفقیت داروخانه‌های آنلاین را هدایت می‌کند.

دسترسی راحت به خدمات داروخانه‌

داروخانه‌های آنلاین از محدودیت‌های جغرافیایی فراتر می‌روند. چه در یک شهر بزرگ مثل تهران، مشهد، اصفهان و… باشید و چه در یک روستای دورافتاده، داروهای شما تنها با یک کلیک در اختیار شما هستند. مناطق روستایی که داروخانه‌های فیزیکی در آنها کم است، از این حالت دیجیتالی‌شدن به طور قابل‌توجهی بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر این، برای افرادی همچون سالمندان، بیماران مسن و… که با مشکل رفتن به داروخانه مواجه هستند، راه‌اندازی داروخانه‌های آنلاین مخصوص این افراد بهترین سرمایه‌گذاری است.

راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه

ایجاد یک داروخانه آنلاین در مقایسه با نگهداری یک فروشگاه فیزیکی هزینه‌های سربار کمتری دارد. بدون اجاره، بدون قبض آب و برق، بدون دردسر مدیریت موجودی. این صرفه‌جویی‌ها به قیمت رقابتی برای مشتریان ترجمه می‌شود و چه کسی معامله خوب را دوست ندارد؟

داشتن یک پرونده پزشکی

تصور کنید داروسازی که شما را به اسم می‌شناسد، سابقه پزشکی شما را درک می‌کند و توصیه‌هایی را فقط برای شما تنظیم می‌کند. داروخانه‌های آنلاینی که حتی از هوش مصنوعی (AI) برای ارائه مشاوره شخصی، پیگیری و پیش‌بینی تداخلات احتمالی دارو استفاده می‌کنند. این مانند داشتن یک پزشک سیار است.

حفظ حریم خصوصی

برخی شرایط سلامتی می‌تواند حساس باشد. برای مثال، اختلال نعوظ یک نگرانی رایج است. داروخانه‌های آنلاین سفارش محرمانه داروهایی مانند ویاگرا را امکان‌پذیر می‌کنند. بدون مکالمات ناخوشایند در پیشخوان، فقط تحویل درب منزل.

 

اندازه و پتانسیل بازار داروخانه آنلاین

پتانسیل بازار داروخانه آنلاین

در سال 1402 روند بازگشایی داروخانه های فیزیکی نسبت به سالیان گذشته بیشتر شده است در حالی که تعدد نسخه ها نسبت سالیان پیش یکسان بوده است و همچین فروش محصولات آرایشی و بهداشتی از داروخانه های فیزیکی به سمت فروشگاه های اینترنتی کشیده است و همین موارد باعث شده است روند فروش دارو و حاشیه سود داروخانه های فیزیکی کاهش پیدا کند.

ولی از طرفی بازار داروخانه آنلاین یکی از سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد در صنعت تجارت الکترونیک است. با افزایش تعداد کاربران در اینترنت و دسترسی بیش از پیش افراد به دستگاه‌های هوشمند همانند موبایل، لب تاپ و… تمایل مردم به سمت استفاده از خدمات آنلاین بیشتر شده است.

به طور مثال در یکی داروخانه‌های آنلاین به طور میانگین بازدید روزانه بالای 200 هزار کاربر دارد و ارزش سایت آنها حدود 2 میلیون دلار تخمین زده می شود.

اما با وجود این حجم وسیع از پتانسیل بازار چرا نوآوری و خلاقیت در داروخانه‌های آنلاین کمتر به چشم می‌خورد؟

 

مدیریت داروخانه‌های آنلاین

داروخانه‌های آنلاین طبق آمار توسط افراد غیرتخصصی و عدم مرتبط با رشته‌های زیست‌شناسی، داروسازی و… مدیریت می‌شود و تنها بخش کمی توسط داروسازان مدیریت شده است و به علت نبود خلاقیت بیشتر سایت‌ها کارایی یکسان دارند و بیشتر به‌صورت تقلیدی می‌باشد. اما راه‌حل و چاره این کار چیست؟

 

بهترین روش برای راه‌اندازی داروخانه آنلاین

بهترین روش برای راه اندازی داروخانه آنلاین

داروخانه‌های آنلاین می‌توانند با پیروی از برخی شیوه‌ها که مدیران باید آن‌ها را اتخاذ و اجرا کنند، بر چالش‌ها غلبه کرده و مزایا را به حداکثر برسانند. یکی از مدل‌های مختلف اجرایی کسب‌وکارها، انتخاب بازار هدف به‌صورت نیچ مارکتینگ یا بازار تخصصی می‌باشد.

بازاریابی تخصصی

داروخانه‌های آنلاین می‌توانند با تمرکز بر یک جایگاه خاص، مانند یک بیماری، یک بخش خاص مشتری یا شیوه عملکردی خاص، خود را نسبت به سایر داروخانه‌های آنلاین متمایز کنند و نسبت به آن جایگاه ارائه محصولات، خدمات یا اطلاعات تخصصی متفاوت داشته باشند.

نیچ مارکتینگ به معنای ارزش و ارتباط بیشتر برای مشتریان است که می‌توان با تفکیک بازار هدف مانند سن، جنسیت یا مکان، پیشنهادهای خود را با نیازها و ترجیحات مشتریان تنظیم کرد و برای مواردی که هیچ‌کس سراغ آنها نرفته و حواسش نیست برنامه داشت. همانند دنیای مکمل کودکان یا خدمات‌رسانی جامع به سالمندان.

 

داروخانه های آنلاین معتبر در دنیا

داروخانه های آنلاین معتبر در دنیا

با بررسی و مقایسه داروخانه‌های آنلاین در دنیا و بررسی سایت‌های آنها با نمونه‌های مشابه در داخل ایران متوجه تمایز و تفاوت آنها خواهید شد که در ادامه به معرفی برخی از داروخانه‌های آنلاین موفق در کشورهای مختلف خواهیم پرداخت

داروخانه‌های آنلاین ایالت متحده

داروخانه‌های آنلاین انگلیس

داروخانه‌های آنلاین هند

 

نتیجه‌گیری

همان‌طور که موج ارتباطات دیجیتال افزایش می‌یابد، باید به طور استراتژیک از آن استفاده کرد. با آسان‌تر شدن پروسه‌های دریافت مجوز برای کسب‌وکارهای آنلاین و افزایش میزان تقاضای مردم برای خرید آنلاین دارو، راه‌اندازی و تأسیس داروخانه آنلاین یک فرصت طلایی در کشور ماست که پتانسیل بالایی برای موفقیت دارد.

اما هر کسب‌وکاری چالش‌ها و موانع مخصوص به خود را دارد که با کمک‌گرفتن و داشتن یک تیم خلاق کنار خود می‌توانید تا حداکثر امکان از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه

مقالات مرتبط