ابتلا به عفونت گوش

عفونت گوش خارجی بیماری شایعی است که امروزه بسیاری از جوانان را درگیر کرده است. همانطور که در شکل زیر مشاهده میکنید در سال 1399 – 1400 میزان ابتلا به عفونت گوش در گروه سنی 15 تا 29 سال در حدود40 درصد است . همانطور که می دانید میزان جمعیت ایران در سال 1399 – 1400 برابر با 85 میلیون نفر می‌باشد. با بررسی‌های انجام شده در سایت آمار میزان جمعیت گروه سنی 15 تا 29 سال در حدود 31 درصد   26350000   نفر می باشد. با این تفاسیر در حدود 10540000 نفر در معرض ابتلا به عفونت گوش هستند.

استفاده از هدفون و هندزفری

عوامل مختلف زیادی وجود دارند که م یتوانند میزان ابتل به جرم گوش را افزایش دهند. مانند افزایش میزان رطوبت در گوش خارجی و میانی، استفاده زیاد از هدفون و هندزفری(دلیل اصلی)، گرد و غبار، آلود گی هوا و غیره. همانطور که می‌دانید جرم گوش می‌تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به عفونت گوش شود. با شیوع بیماری کرونا طی دو سال اخیر، تمامی کلاس های آموزشی به صورت آنلاین برگزار شده است.

بنابراین میزان استفاده از هدفون و هندزفری طی این دو سال به شدت افزایش یافته است. در طی شیوع بیماری کرونا از بهمن 1398 تا شهریور 1400 میزان فروش هندزفری و هدفون به رشدی برابر با 20 درصد داشته است. درشهریور 1400 با بررسی میزان فروش محصولات به رتبه ششم و به عنوان پرفروش ترین محصول بازار رسیده است. . رنج قیمتی این کالاها براساس نوع کیفیت و کاربرد از 20 هزار تومان تا بالای 1 میلیون تومان میباشد.

عفونت گوش در دانش آموزان

در سال تحصیلی 1400 – 1401 تعداد دانش‌آموزان کشور 15 میلیون و 613 هزار و 546 نفر است. (رده سنی 7 تا 18 سال) . تعداد دانشجویان کل کشور در حدود 2 میلیون و 902 هزار 45 نفر (رده سنی 18 تا 40 سال) است. بنابراین در کل، ما حدودا جمعیتی برابر با 18 میلیون نفر داریم که تمام این افراد برای شرکت در کلاس های مجازی مجبور به استفاده از هدفون و هندزفری هستند. در بین این جمعیت در حدود 10 میلیون نفر در رده سنی 15 تا 29 سال هستند. حال با در نظر گرفتن احتمال 40 درصدی ابتلا به عفونت گوش در این رده سنی در حدود 4 میلیون نفر از این افراد صد درصد دچار مشکل عفونت گوش میشوند.

کرونا

علاوه بر این موارد، بیماری کرونا باعث شده است که میزان دورکاری در دو سال اخیر افزایش پیدا کرده است. که همین امر هم میتواند یکی از موارد افزایش میزان مصرف هدفون و هندزفری در ایران شود. در حدود 10 درصد از کارمندان شرکت‌های دولتی و خصوصی حداقل 3 روز در هفته به صورت دورکاری فعالیت کرده‌اند. با این وجود ما این افراد رو در جامعه هدف خود قرار نمیدهیم چون نسبت به دانش‌آموزان و دانشجویان مدت زمان کمتری از هدفون و هندزفری استفاده میکنند.

با توجه به شیوع بیماری کرونا در دو سال اخیر، افزایش میزان فقر و همچنین کاهش میزان ارتباطات اجتماعی و استفاده بیشتر از موبایل برای گذراندن وقت میزان افسردگی بسیار افزایش یافته است. مطالعات نشان داده است که حدود 20 درصد جمعیت کشور (یعنی 17 میلیون نفر) به افسردگی و اضطراب مبتلا هستند. که حدود ۶۶ تا ۷۵ درصد این افراد (یعنی 11 میلیون تا 12 و نیم میلیون نفر) به روانپزشکان، روانشناسان و متخصصان سلامت روان مراجعه نمی کنند. دلیل عدم مراجعه به سیستم درمانی میزان درآمد پایین مردم در شرایط کنونی است. با بررسی‌های انجام شده نشان داده شده است که میزان خط فقر در ایران در سال 1400 برابر با 10 میلیون تومان است. همچنین طی این سالها میزان تورم افزایش چشمگیری داشته به میزان 50 درصد در سال 1400 می رسد. در نتیجه میزان قدرت خرید مردم در طی این سال‌ها به شدت کاهش یافته است، زیرا میانگین درآمد یک فرد در حدود 6 میلیون تومان در ماه است.

افسردگی و فقر

همچنین باید به این نکته توجه داشت که هزینه یکبار مراجعه به روا نشناس به طور میانگین 300 هزار تومان میباشد. و این هزینه تحت پوشش بیمه نیز قرار نمیگیرد. بنابراین افراد قادر به تامین هزینه های درمانی در این حوزه نیستند. همچنین به طور میانگین نشان داده شده است که 70 درصد این موارد را (7 میلیون و 700 هزار نفر) جوانان (15 تا 45 سال) تشکیل می دهند. همچنین پیش بینی شده است که میزان ابتلا به افسردگی و اضطراب تا سال 1403 به میزان 24 درصد افزایش پیدا کند. بنابراین می توان گفت در سال 1403 در حدود 20 میلیون و 400 هزار نفر مبتلا به افسردگی و اضطراب می شوند. از این بین به طور میانگین 14 میلیون نفر قادر به مراجعه به روانشناسی نیستند که 9 میلیون و 800 هزار نفر آن ها در رده سنی 15 تا 45 سال قرار دارند.

آب درمانی

مطالعات نشان داده است که آب درمانی و شنا کردن میتواند میزان افسردگی و اضطراب را تا حد زیادی کاهش دهد. بنابراین با کم شدن میزان شیوع کرونا و افزایش میزان افراد واکسینه شده، مراجعه به استخرها و مراکز تفریحی آبی افزایش خواهد یافت. با توجه به این موضوع بهداشت استخرها بسیار حائز اهمیت میباشد. به منظور پاکسازی آب استخرها از کلر استفاده میشود که طبق قوانین میزان استاندارد کلر در آب استخرها باید 1 الی 3 میلی گرم در لیتر باشد. با بررسی کلرهای موجود در بازار متوجه شدیم که در حال حاضر بهترین کلری که در ایران موجود است برند ژاپنی (خلوص 80 درصد) که قیمتی برابر با 250 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم دارد. پرفروشترین کلر با برند ایرانی و هندی آکوئست (خلوص 60 درصد) که میانگین قیمتی برابر 70 هزارتومان به ازای هر کیلوگرم می باشد.

تاثیر قیمت کلر بر عفونت گوش

به طور میانگین برای پاکسازی یک استخر با گنجایش 100 هزار لیتر آب به 0.2 لیتر کلر خالص (100 درصد) نیاز داریم. باید به این نکته توجه کرد که پاکسازی استخر باید هر روز انجام شود. بنابراین در یک ماه به حدود 6 لیتر کلر خالص برای پاکسازی نیاز است. همانطور که گفته شد کلر با خلوصبالای 80 درصد در ایران به دلیل تحریم ها وجود ندارد. بنابراین مراکز برای پاکسازی مجبور به استفاده از میزان بالاتری (0.33 لیتر) از کلرهای با خلوص کمتر هستند. همچنین با بررسی نرخ بلیط استخرها در مناطق مختلف مشاهده کردیم که میتواند رنج قیمتی از حدود 10 هزار تومان تا بیش از 1 میلیون تومان داشته باشد. که این میزان بستگی به منطقه متغیر میباشد. و همچنین بررسی ها نشان میدهد که بیشتر استخرها در مناطق جنوبی و مرکزی شهرها قیمت مناسبتری دارند و در رنج قیمتی 10 تا 100 هزار تومان میباشد.

بلیط ارزان استخرها

با توجه به قیمت بلیط وهمچنین میزان درآمد افراد جامعه، بیشتر مردم برای شنا کردن به استخرهایی میروند که قیمت بلیط ارزانتری دارند. این استخرها هم به دلیل اینکه میزان سود کمی میبرند نمی توانند به طور روزانه از کلر با کیفیت برای پاکسازی استخرها استفاده کنند. بنابراین آب این استخرها منبع مناسبی برای رشد باکتری ها و قارچ ها میباشند.

سیستم ایمنی

از طرفی مطالعات نشان داده است که 30 درصد افراد مبتل به افسردگی و اضطراب دارای ضعف سیستم ایمنی هستند. زیرا افسردگی و اضطراب با تاثیر بر مسیر تولید سلولهای ایمنی نقش را در کاهش میزان ایمنی بدن دارند. بنابراین میتوان به این نتیجه رسید که در حدود سه میلیون نفر از جوانان ما دچار ضعف سیستم ایمنی هستند.بنابراین اگر 30 درصد این افراد به استخر بروند به احتمال 100 درصد در حدود 1میلیون نفر از آ نها به عفونت های گوش مبتلا میشوند.

با توجه به مواردی که گفته شد و ایجاد یک جهش در میزان شیوع بیماری های عفونی در زمینه گوش و حلق و بینی و همچنین گسترش بیشتر کسب و کارهای آنلاین و استفاده مداوم از هدفون و هندزفری طی دو سال اخیر توسط جوانان میزان نیاز به محصولات پیشگیری کننده از ایجاد جرم گو ش که منجر به عفونت میشود، افزایش یافته است.

درمان های رایج

مطالعات نشان میدهد که از درمان های رایج عفونت گوش استفاده از آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسیسیلین، کوآموکسیکلو و سفکسیم هستند که مصرف هر کدام از اینها در طولانی مدت میتواند سبب ایجاد عوارض شدید شود. همچنین مطالعات نشان میدهد که هر ساله میزان مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور رو به افزایش است که همین امر سبب ایجاد باکتری های مقاوم به درمان و در نتیجه رشد بیشتر عفونت ها و گران شدن هزینه های درمان میشود. بنابراین نیاز محصولات پیشگیری کننده مانند گوش پاک کن ها به شدت حس میشود.

بررسی محصولات موجود

گوش پاک کن های موجود

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که بیشتر محصولاتی که در بازار در زمینه گوش پاک کن یافت شده است محصولاتی بدون هیچ ویژگی خاص هستند. که نشان می دهد که به دلیل رشد کم بیماری های عفونی گوش نیاز به محصولات با ویژگی های آنتی باکتریال حس نشده است. از مجموع شرکت های تولید کننده گوش پاک کن داخلی و خارجی، بیشتر شرکت ها در حجم بسته های 100 عددی و به فرمت معمولی تولید می کنند به همین علت معمولا محدوده قیمتی پایین تری دارند. تعداد شرکت های تولید کننده گوش پاک کن دارای ویژگی های خاص، محدود و بنابراین رقیب کمتری در این حوزه حضور دارد و حضور این برندها با ویژگی های مشابه محصول ارائه شده می تواند برای فرهنگ سازی این نوع محصول مناسب باشد.

گوش پاک کن آنتی باکتریال

همچنین گوش پاک کن های موجود در بازار که خاصیت آنتی باکتریالی دارند، از مواد شیمیایی مانند تریکلوزان و الکل برای ایجاد خاصیت آنتی باکتریالی استفاده کرده اند. تریکلوزان یک ترکیب سرطانزاست که بر اساس قوانین غذا و دارو استفاده از این ترکیبات در محصولات ممنوع اعلام شده است. بنابراین با توجه به کاربرد گیاهان دارویی و خواص آنتی باکتریال آن ها، پیشنهاد می شود که این پیش ماده ها برای تولید گوش پاک کن آنتی باکتریال استفاده شود.